Spiseforstyrrelse=tynn?

Dessverre er det så altfor mange som tror at man må være tynn,som i sykelig tynn,for å ha en spiseforstyrrelse. Det er anoreksi folk forbinder med en spiseforstyrrelse.Folk blir skeptiske,eller gir deg et overraskende blikk om du sier at du har en sf,og mange sier:»Men du ser da normalvektig ut,hvordan kan du ha en sf?» For det første så kan en sånn kommentar gjøre at en som sliter med bulimi føler seg mislykket med tanke på at de får bekreftet det de selv ser og føler;at de er feit..(selv om folk ikke mener feit,så er det det vi hører…),for det andre så tyder det på hvor lite folk egentlig vet om sf.

Man kan være sykelig tynn,man kan være normalvektig og man kan være overvektig,og ha en sf. Anoreksi,bulimi,overspisig.Alle disse tre «diagnosene» handler om problemer i forhold til mat.Spiseforstyrrelser handler ikke kun om vekt,men også om mat og syn på egen kropp. Man kan ha en sf selv om man ikke er sykelig tynn!


Grunnen til at så mange tror at man må være sykelig tynn for å ha en sf,er fordi anoreksi får mest omtale og oppmerksomhet,fordi den er veldig synlig.Men bulimi og overspising er mange ganger hyppigere.
I forhold til dødelighet,er anoreksi den tredje største dødsårsaken etter ulykker og kreft. Død ved bulimi kan skyldes hjertesvikt ved elektrolytt forstyrrelser,og dels skyldes det stor fare for selvmord. (Sterk/svak,s.69,Finn Skårderud 2000)

Med denne informasjonen så sier det hvor ille en sf faktisk er,og at dødeligheten er minst like stor hos folk med bulimi,som anoreksi.Man trenger ikke være sykelig tynn for å ha en sf,man kan være normalvektig,og begge er dødelige sykdommer.Tenk litt over dette,fordi dette burde så absolutt blitt satt mer fokus på.

10 tanker om “Spiseforstyrrelse=tynn?

  1. Så sant, så sant. Jeg er skikkelig lei alle som kommenterer «nå ser du bra ut, nå er du frisk..» Det virker som almennheten tror sf bare handler om vekt (og da undervekt). Men det er jo så mye mer. Desverre. Haddet det vært enkelt som mange tror hadde det nok ikke vært så mange som hadde slitt..

    Håper du hadde en god dag på shopping ;) Ikke brukt alle pengene håper jeg =)

    Klemmer

  2. helt sant..enn trenger ikke å være sykelig tynn for å ha spiseforstyrrelse. Selv er jeg rund som ei kule og har dager der jeg er opptatt med å straffe meg selv med å holde meg unna mat. Det er skremmende å tenke på hvor mange som faktisk har spiseforstyrrelse, det er ille , men samtidig godt at det er hjelp å få. Men det er som regel den som har det som må kjempe. Legene kan bare snakke og komme med råd.

  3. Viktig og bra innlegg!
    Det er nok ikke meg som har laget kjolen til Elin Tvedt. Det er jo flere som opererer innenfor denne sjangeren. siridesign.no f.eks lager herlige kjoler :)

  4. Holy DIPER! 30 kroner for de fine toppene? Så bra!
    Jeg også digger Linda Eide, makan til energiklatt – med noko attåt – skal man lete lenge etter!

    SV; Nei, jeg tenkte meg det. At jeg dessverre ikke var kurert. Men det er lov å håpe? Jeg synes det er sinnsykt deilig å være mett for første gang på evigheter, og SLIPPE å kaste opp. Fantastico! :D

  5. Det er jo helt sant det du skriver. Jeg var overvektig og slutta å spise, og hadde jo helt klart hauger av plager relatert til da anoretisk oppførsel, eller hva vi skal kalle det.

    Heldigvis ikke «somlet» meg i gang med overspising, jeg er en evig somlekopp og lett-distrahert, egentlig litt godt også iblant.

    Roa seg ned litt etter at det verste kaoset la seg, men det er jo vanskelig å si at man har vært såpass syk at man har rast ned minst 3 størrelser på noen måneder, men å likevel fortsatt være litt overvektig. Man «ser» jo ikke syk ut.

Legg igjen en kommentar

